Sunday 15 July 2012

כסא "אדום-כחול" חריט תומס ריטוולד 1917 - כורסא היא גם כסא

אחד הנושאים ששהעסיקו אותי כשהתחלתי לחשוב על הבלוג הזה הוא אלו סוגי כסאות אני בכלל אסקור - חלוקה לכלל הסוגים הרי כמעט בלתי אפשרית. איך אפשר להגדיר כסא? מתקן ישיבה? משטח, תומכה וארבע רגליים? חפץ נוחות? חפץ נוי אסטתי? חפץ תלת מימדי אבסטרקטי או פונקציונלי - כל הוריאציות האלו הופרכו בשלב זה או אחר. היום אפשר בכלל להתייחס לכסא כאל מושג קונספטואלי, מבלי שהוא בכלל ישמש מישהו אי פעם.

אז כן, כל סוגי הכסאות יכנסו, ובמקרה הזה אדון בכסא-ספה המתועד הראשון של ריטוולד בהשפעת "דה סטיל".

הכסא החל במצב הבא

אם את כסא מספר 14 הרכיבו 6 חלקים בלבד, כאן ישנו ריבוי של 17 יחידות עץ תקניות, מהסוג שניתן למצוא עד היום בכל חנות עץ ונגריה.
אין לו חידוש או ייחוד לעומת תפיסות ישנות יותר של כסאות, אבל ההפשטה, הויתור על ריפוד, המאסה הקלה למראה והזוויות הברורות ניתנות לייחוס כאל "שלד" של מבנה כורסא קלאסי. 
לצורך העניין, ספה נוחה של סבתא באמת נראית דומה מואד, אבל אף אחד לא חשף את החלק הפנימי, כמעין מערכת חתכים דמיונית שהורכבה מחדש.

מבנה ספה קלאסית

ובכל זאת משהו משמעותי קרה בדרך.
ריטוולד, הולנדי שנולד ב1888, מצטרף לזרם ההולנדי המקביל לבאוהאוס הגרמני (או אם תרצפו, "הסגנון הבין-לאומי").
לתנועה האומנותית, שהיום קוראים לו בטעות  "פיט מונדריאן" בעצם היה כותרת רחבה יותר - "דה סטיל".
צמצום, ניקיון, מפגש בין משטחים וצבעי בסיס רבי תעוזה הם עיקר הסיגנון שנראה בעבודות של אומני הזרם, בינהם הצייר תאו ואן דויסברג, הפסל ג'ורג'ס ואן טונגרלו והארכיטקט יאן וילס (שעיצב את האצטדיון האולימפי של 1928 באמסטרדם).
השפעתם של האמנים הללו הייתה בעיקר בכך ש...ישבו על הכסא של חריט, והשפיעו עליו לצבוע אותו, 6 שנים לאחר הגרסאות הראשוניות.
אם בגרסתו הלבנה נראה הכסא מאוד "ספרטני", לאנשים שאוהבים להרגיש נוקשות של עץ (חובבי ספסלים, מזרנים קשים במיטה, ויסקי מר... מצטיירת דמות לנגד עינינו), הרי שהכסא הצבוע היה נועז, אמיץ, חתרני. החזקה שלו הייתה "סטייטמנט" של מודרניסטיות, הכרזה על אומנות כחלק מחיים פרקטיים כקונטרה לנעימות ולנוחות. מניפסט ממש.

כסא "אדום-כחול"


ושוב בהשוואה לכורסא שמצאתי ברחוב רק לפני מספר שעות

המנגנון הבסיסי שם, אבל הצבע הוא כל המשחק מה"נעים" ו"חם" הטקסטוריאלי של הבד.

הזוויות שאיתם מתחיל לשחק ריטוולד בעבודתו על הכסא הן ככל הנראה ההכנה לקראת הכסא הבא שבו אעסוק - כסא זיגזג.
את המבניות המסודרת והיחסים ניתן לראות בחתך פשוט

הנקודות הצהובות, מוכרות לנו מאולם של החזר אור, אזהרה ושימת לב מהוות נקודות קיצון, אזורים שבהם העץ נחתך ורומזות על גסות החומר. הכניסה של המשטח האדום מתחת לגובה המשטח הכחול נותנת פרופורציה נכונה של המערכת, וכל החתך נותן תחושת דינמיות וכוח שמשלימה את ערכי צבעי היסוד.

טייק-אופים על הכסא ניתן לראות בכל מיני עולמות תוכן שנעזרים בתחושה שהכסא משרה על החלל.
עבודת הגמר של מארטן באס בודקת דגמי כסאות קלאסיים במצב שרוף. מפתיע לראות כמה שהשלדה הזו משמרת את האיכויות שלה בכל טיפול חיצוני.
גרסא מעט משועשת וקלילה יותר מדגישה את אלמנט הצבע בחתיכות לגו.
השפעתו של ריטוולד עצומה. פאראפראזות מבוצעות עד היום, והאינטרנט מלא עבודות מבוססות הכסא.
בין המעצבים המודרניסטים המושפעים ביותר מריטוולד ניתן מצוא את דונאלד ג'אד, מנימיליסט אמריקאי (אף כי ודאי יתנגד להגדרה הזו). ג'אד בעצמו עיצב מספר כסאות נפלאים, ובספריו מציין כמה הושפע מהניקיון הבסיסי של חריט.

צבעוניות, מבניות והבלטה של חלקי כסא נראים כאן, והאור וצל מדמים את הזווית הגבית.

הדיון שמעלה ריטוולד משגר את הכסא למימדים התאורטיים של העיצוב.
מה תפקידה של כורסא? כנראה שרובנו נרצה בנחמה הנעימה שלה, מדמיינים ספר, ספל קפה ותאורה מתאימה. המורכבות של הכסא מעמידה אתגר למושגים של נוחות, מרגוע והרפייה ונוצרת סיטואציה מעניינת שבה הכסא מפעיל באופן אקטיבי יושב מיושר, ערני וחד.
התכונות הללו קיימות גם בגרסת כסא לתינוק עומד, מלחיצה למדי, ואולי עוד יותר בהמחשה של התינוק.


ההגבלה שלו מועברת גם על ידי מעצבי תקשורת חזותית כגון כריסטוף בושל

ואולי גם מילה על כסף. החברה הזו קמה במטרה לאפשר לכל אדם לרכוש את הכסא הקלאסי בעבור 149 דולר בלבד
כסא זה מהביטאט או איידידיזיין יעלה לכן סכום שבין חמשת אלפיים ועד עשרת אלפים שקל.

חריט לא חשב לייצר כסאות יקרים. הוא ניסה ליצור כסאות מעניינים ופותחי אופקים, שמשנים את מצב תודעתנו כשאנו ניגש אליהם. "אני מצוי באופן קבוע" אמר ריטוולד "ברעיון המופלא של גירוי התודעה".
סגנון מחשבה זה הפך אותו לאחד מגדולי זרם הסטיל, גורם השפעה של אדריכלות בת זמנו ועזר להביא את האומנות האבסטרקטית ההולנדית לקדמת הבמה של תחילת המאה העשרים.

ניתן להתעדכן על פוסטים חדשים בהרשמה.
אתם מוזמנים להגיב, לשתף ולעקוב אחריי גם בפייסבוק .



No comments:

Post a Comment